Η επιλογή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος από τους καταναλωτές, επηρεάζεται από μία σειρά παραγόντων/κριτηρίων, κυριότερα εκ των οποίων είναι:
-
Η ασφάλεια πληρωμών μέσω γνωστού φορέα (44%)
-
Η άμεση εξυπηρέτηση, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά την πραγματοποίηση της αγοράς (37%)
-
Η ταχύτητα και η ευκολία στην εύρεση και πλοήγηση των ζητούμενων προϊόντων και υπηρεσιών (33%)
-
Η σαφής και ξεκάθαρη περιγραφή των όρων χρήσης, π.χ. επιστροφή προϊόντων (33%)
-
Οι χαμηλές τιμές και προσφορές (32%)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Είναι οι πωλήσεις που γίνονται μέσω ιστοσελίδας -ανεξάρτητα από το μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI.
-
Από τις 23.098 επιχειρήσεις που ερευνήθηκαν με συνολικό τζίρο 219.830.219.941 ευρώ, οι 2.132 απάντησαν ότι έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας, ποσοστό 9,23% (2013: 9,12%) και ο τζίρος από αυτές τις παραγγελίες ανήλθε σε 3.504.355.491 ευρώ, ποσοστό 1,59% (2013: 1,21%) του συνολικού τζίρου.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Είναι οι αγορές που γίνονται μέσω ιστοσελίδας – ανεξάρτητα από το μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI.
-
Από τις 23.098 επιχειρήσεις που ερευνήθηκαν το 2014, οι 3.154 απάντησαν ότι έκαναν αγορές μέσω ιστοσελίδας, ποσοστό 13,66% (2013: 18,14%).
Η έρευνα: Διενεργήθηκε σε τελικό δείγμα 4.129 ιδιωτικών νοικοκυριών και σε ισάριθμα μέλη αυτών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, με κριτήριο την ύπαρξη ενός, τουλάχιστον, μέλους ηλικίας 16 – 74 ετών σε κάθε νοικοκυριό.
-
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ολοένα και διευρύνονται οι προτιμήσεις του καταναλωτικού προς τις υπηρεσίες που παρέχει το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς 3 στους 10 χρήστες του διαδικτύου, ηλικίας 16-74 ετών, πραγματοποίησαν στο Α΄ τρίµηνο του 2014 κάποια ηλεκτρονική αγορά, παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών. Αναλυτικότερα, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές στο Α΄ τρίµηνο του 2014 ανέρχεται στο 29,5%, ποσοστό που υποδηλώνει αύξηση κατά 9,3% σε σχέση µε το Α΄ τρίµηνο του 2013.
-
Όπως καταδεικνύουν τα σχετικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται αύξηση στην πραγματοποίηση των αγορών µέσω του διαδικτύου, ενώ για το προηγούµενο έτος (2013) είχε καταγραφεί στασιμότητα. Την τελευταία τετραετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που δηλώνουν ότι µέχρι και τον Μάρτιο, κάθε έτους, δεν έχουν πραγµατοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών µέσω του διαδικτύου, από 70,9% το 2010, συρρικνώθηκε στο 53,7% το 2014 (µείωση 32,0%).
-
Πίνακας 1: Ποσοστό (%) χρηστών διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
13,7%
16,2%
18,4%
23,6%
26,9%
27,0%
29,5%
-
Αναλύοντας το προφίλ όσων πραγµατοποιούν ηλεκτρονικές αγορές/ παραγγελίες προκύπτει ότι, για το Α΄ τρίµηνο του 2014, το 53,3% είναι άνδρες και το 46,7% γυναίκες. Τα ποσοστά των γυναικών που πραγµατοποιούν αγορές παρουσιάζουν σταδιακή αύξηση µεταξύ των ετών 2012 – 2014, και οι µεταξύ ανδρών και γυναικών αποκλίσεις σε ποσοστιαίες µονάδες υποχωρούν από 13,8% σε 11,6% και 6,6%, αντίστοιχα.
-
Πίνακας 2: Ηλεκτρονικές αγορές με βάση το προφίλ των καταναλωτών
(Άνδρες – Γυναίκες: Α΄ Τρίμηνο 2014)
2012
2013
2014
Άνδρες
Γυναίκες
Άνδρες
Γυναίκες
Άνδρες
Γυναίκες
56,9%
43,1%
55,8%
44,2%
53,3%
46,7%
-
Το 29,4% όσων πραγµατοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ανήκει στην ηλικιακή οµάδα 25 – 34 ετών, ενώ όσον αφορά στο µορφωτικό επίπεδο, οι χρήστες µε υψηλό µορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι ΑΕΙ, ΑΕΙ ή µε µεταπτυχιακές σπουδές) ανέρχονται στο 51,8% και οι µέσου µορφωτικού επιπέδου (απόφοιτοι δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελµατικής κατάρτισης) στο 38,7%.
-
Πίνακας 3: Ηλεκτρονικές αγορές κατά ηλικιακή ομάδα
(Α΄ Τρίμηνο 2014)
16-24
25-34
35-44
45-54
55-64
65-74
18,4%
29,4%
25,4%
18,4%
6,7%
1,7%
-
Πίνακας 4: Ηλεκτρονικές αγορές με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης
(Α΄ Τρίμηνο 2014)
Χαμηλό μορφωτικό επίπεδο
Μέσο
μορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελµατικής κατάρτισης)
Υψηλό μορφωτικό επίπεδο
(απόφοιτοι ΑΤΕΙ, ΑΕΙ ή µε µεταπτυχιακές σπουδές)
9,5%
38,7%
51,8%
- Αγοραζόµενα είδη και παραγγελίες
(Απρίλιος 2013 – Μάρτιος 2014 / Απρίλιος 2012 – Μάρτιος 2013)
Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν περισσότερο από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση και παρουσίασαν σηµαντική αύξηση κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2013 – Μαρτίου 2014, σε σχέση µε την αντίστοιχη χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους, είναι:
- Φάρµακα, κατά 101,9%,
- Είδη ένδυσης και υπόδησης – αθλητικά είδη, κατά 41,0%,
- Εξαρτήµατα και περιφερειακός εξοπλισµός (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή, κατά 36,1%,
- Ηλεκτρονικές συσκευές (βιντεοκάµερες, φωτογραφικές µηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, DVDs κλπ.), κατά 24,9%.
Τα είδη που οι αγορές / παραγγελίες τους κατέγραψαν µείωση, κατά την ίδια χρονική περίοδο, είναι:
- Υλικό ηλεκτρονικής εκµάθησης, κατά 42,9%,
- Ταινίες, µουσική, κατά 34,5%,
- Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηµατογράφο κλπ.), κατά 20,4%,
- Βιβλία (σε ηλεκτρονική ή µη µορφή), περιοδικά, εφηµερίδες, κατά 17,6%,
- Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.), κατά 14,7%,
- Οικιακά είδη (έπιπλα, παιχνίδια, είδη τέχνης, ηλεκτρικές οικιακές συσκευές κλπ.), κατά 14,1%,
- Διαµονή σε καταλύµατα (ξενοδοχεία, δωµάτια, διαµερίσµατα κλπ.), κατά 3,9%.
- Ειδικότερα, για τις ηλεκτρονικές αγορές καταλυµάτων, ταξιδιωτικών υπηρεσιών και εισιτηρίων για εκδηλώσεις καταγράφεται συνεχής µείωση την τελευταία τριετία.
Πίνακας 5: Ηλεκτρονικές αγορές ειδών και υπηρεσιών αναψυχής (2012-2014) |
|||
Έτη |
Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.) |
Διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία, δωμάτια, διαμερίσματα κλπ.) |
Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο κλπ.) |
2012 | 32,1% | 26,7% | 24,4% |
2013 | 27,8% | 20,3% | 21,1% |
2014 | 23,7% | 19,5% | 16,8% |
-
Η πληρωμή των ηλεκτρονικών αγορών για προσωπική χρήση, κατά το χρονικό διάστηµα Απριλίου 2013 – Μαρτίου 2014, πραγματοποιήθηκε:
-
Κατά 51,8% τοις µετρητοίς ή µε κατάθεση χρηµάτων σε τραπεζικό λογαριασµό,
-
Κατά 37,3% µέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας,
-
Κατά 22,3% µέσω προπληρωµένης κάρτας (pre-paid) ή προπληρωµένου λογαριασµού
-
Και κατά 4,8% µε µεταβίβαση χρηµάτων µέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής συναλλαγής.
-
Το 73,3% των καταναλωτών επιλέγει να κάνει τις ηλεκτρονικές αγορές του από εγχώριες επιχειρήσεις, το 40,0% από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 21,0% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών ανέρχεται στο 3,9%.
Πηγή: Ετήσια Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2014-2015