Οι κυριότεροι προβληματισμοί των on–line αγοραστών, συνοψίζονται ως εξής:
-
Τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσοστό ως προς τη συνολική αξία του προϊόντος (24% ή 1 στους 4 καταναλωτές)
-
Το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν προστατεύει τον καταναλωτή σε περίπτωση που προκύψει κάποιο πρόβλημα με τη μεταφορά των προϊόντων (20% ή 1 στους 5 καταναλωτές)
-
Καθυστέρηση στην αποστολή εμπορευμάτων ή μη τήρηση των υπεσχημένων χρονικών διοριών (20% ή 1 στους 5 καταναλωτές)
-
Παραγγελία μικρής αξίας προϊόντων, υπό το φόβο ανάκυψης προβλημάτων κατά τη διάρκεια αποστολής τους (19% ή 1 στους 5 καταναλωτές)
-
Εγείρονται ζητήματα ασφάλειας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων του καταναλωτικού κοινού (16% ή 1 στους 6 καταναλωτές)
Η έρευνα: Διενεργήθηκε σε τελικό δείγμα 4.129 ιδιωτικών νοικοκυριών και σε ισάριθμα μέλη αυτών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, με κριτήριο την ύπαρξη ενός, τουλάχιστον, μέλους ηλικίας 16 – 74 ετών σε κάθε νοικοκυριό.
-
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ολοένα και διευρύνονται οι προτιμήσεις του καταναλωτικού προς τις υπηρεσίες που παρέχει το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς 3 στους 10 χρήστες του διαδικτύου, ηλικίας 16-74 ετών, πραγματοποίησαν στο Α΄ τρίµηνο του 2014 κάποια ηλεκτρονική αγορά, παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών. Αναλυτικότερα, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές στο Α΄ τρίµηνο του 2014 ανέρχεται στο 29,5%, ποσοστό που υποδηλώνει αύξηση κατά 9,3% σε σχέση µε το Α΄ τρίµηνο του 2013.
-
Όπως καταδεικνύουν τα σχετικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται αύξηση στην πραγματοποίηση των αγορών µέσω του διαδικτύου, ενώ για το προηγούµενο έτος (2013) είχε καταγραφεί στασιμότητα. Την τελευταία τετραετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που δηλώνουν ότι µέχρι και τον Μάρτιο, κάθε έτους, δεν έχουν πραγµατοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών µέσω του διαδικτύου, από 70,9% το 2010, συρρικνώθηκε στο 53,7% το 2014 (µείωση 32,0%).
-
Πίνακας 1: Ποσοστό (%) χρηστών διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
13,7%
16,2%
18,4%
23,6%
26,9%
27,0%
29,5%
-
Αναλύοντας το προφίλ όσων πραγµατοποιούν ηλεκτρονικές αγορές/ παραγγελίες προκύπτει ότι, για το Α΄ τρίµηνο του 2014, το 53,3% είναι άνδρες και το 46,7% γυναίκες. Τα ποσοστά των γυναικών που πραγµατοποιούν αγορές παρουσιάζουν σταδιακή αύξηση µεταξύ των ετών 2012 – 2014, και οι µεταξύ ανδρών και γυναικών αποκλίσεις σε ποσοστιαίες µονάδες υποχωρούν από 13,8% σε 11,6% και 6,6%, αντίστοιχα.
-
Πίνακας 2: Ηλεκτρονικές αγορές με βάση το προφίλ των καταναλωτών
(Άνδρες – Γυναίκες: Α΄ Τρίμηνο 2014)
2012
2013
2014
Άνδρες
Γυναίκες
Άνδρες
Γυναίκες
Άνδρες
Γυναίκες
56,9%
43,1%
55,8%
44,2%
53,3%
46,7%
-
Το 29,4% όσων πραγµατοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ανήκει στην ηλικιακή οµάδα 25 – 34 ετών, ενώ όσον αφορά στο µορφωτικό επίπεδο, οι χρήστες µε υψηλό µορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι ΑΕΙ, ΑΕΙ ή µε µεταπτυχιακές σπουδές) ανέρχονται στο 51,8% και οι µέσου µορφωτικού επιπέδου (απόφοιτοι δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελµατικής κατάρτισης) στο 38,7%.
-
Πίνακας 3: Ηλεκτρονικές αγορές κατά ηλικιακή ομάδα
(Α΄ Τρίμηνο 2014)
16-24
25-34
35-44
45-54
55-64
65-74
18,4%
29,4%
25,4%
18,4%
6,7%
1,7%
-
Πίνακας 4: Ηλεκτρονικές αγορές με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης
(Α΄ Τρίμηνο 2014)
Χαμηλό μορφωτικό επίπεδο
Μέσο
μορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελµατικής κατάρτισης)
Υψηλό μορφωτικό επίπεδο
(απόφοιτοι ΑΤΕΙ, ΑΕΙ ή µε µεταπτυχιακές σπουδές)
9,5%
38,7%
51,8%
- Αγοραζόµενα είδη και παραγγελίες
(Απρίλιος 2013 – Μάρτιος 2014 / Απρίλιος 2012 – Μάρτιος 2013)
Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν περισσότερο από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση και παρουσίασαν σηµαντική αύξηση κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2013 – Μαρτίου 2014, σε σχέση µε την αντίστοιχη χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους, είναι:
- Φάρµακα, κατά 101,9%,
- Είδη ένδυσης και υπόδησης – αθλητικά είδη, κατά 41,0%,
- Εξαρτήµατα και περιφερειακός εξοπλισµός (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή, κατά 36,1%,
- Ηλεκτρονικές συσκευές (βιντεοκάµερες, φωτογραφικές µηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, DVDs κλπ.), κατά 24,9%.
Τα είδη που οι αγορές / παραγγελίες τους κατέγραψαν µείωση, κατά την ίδια χρονική περίοδο, είναι:
- Υλικό ηλεκτρονικής εκµάθησης, κατά 42,9%,
- Ταινίες, µουσική, κατά 34,5%,
- Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηµατογράφο κλπ.), κατά 20,4%,
- Βιβλία (σε ηλεκτρονική ή µη µορφή), περιοδικά, εφηµερίδες, κατά 17,6%,
- Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.), κατά 14,7%,
- Οικιακά είδη (έπιπλα, παιχνίδια, είδη τέχνης, ηλεκτρικές οικιακές συσκευές κλπ.), κατά 14,1%,
- Διαµονή σε καταλύµατα (ξενοδοχεία, δωµάτια, διαµερίσµατα κλπ.), κατά 3,9%.
- Ειδικότερα, για τις ηλεκτρονικές αγορές καταλυµάτων, ταξιδιωτικών υπηρεσιών και εισιτηρίων για εκδηλώσεις καταγράφεται συνεχής µείωση την τελευταία τριετία.
Πίνακας 5: Ηλεκτρονικές αγορές ειδών και υπηρεσιών αναψυχής (2012-2014) |
|||
Έτη |
Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.) |
Διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία, δωμάτια, διαμερίσματα κλπ.) |
Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο κλπ.) |
2012 | 32,1% | 26,7% | 24,4% |
2013 | 27,8% | 20,3% | 21,1% |
2014 | 23,7% | 19,5% | 16,8% |
-
Η πληρωμή των ηλεκτρονικών αγορών για προσωπική χρήση, κατά το χρονικό διάστηµα Απριλίου 2013 – Μαρτίου 2014, πραγματοποιήθηκε:
-
Κατά 51,8% τοις µετρητοίς ή µε κατάθεση χρηµάτων σε τραπεζικό λογαριασµό,
-
Κατά 37,3% µέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας,
-
Κατά 22,3% µέσω προπληρωµένης κάρτας (pre-paid) ή προπληρωµένου λογαριασµού
-
Και κατά 4,8% µε µεταβίβαση χρηµάτων µέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής συναλλαγής.
-
Το 73,3% των καταναλωτών επιλέγει να κάνει τις ηλεκτρονικές αγορές του από εγχώριες επιχειρήσεις, το 40,0% από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 21,0% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών ανέρχεται στο 3,9%.
Πηγή: Ετήσια Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2014-2015