Το υπολογιστικό νέφος (cloud computing) αναφέρεται στις υπηρεσίες τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται μέσω διαδικτύου για την πρόσβαση σε λογισμικό, υπολογιστική δύναμη, χωρητικότητα αποθήκευσης κλπ. Αυτές οι υπηρεσίες έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
-
Παραδίδονται από τους εξυπηρετητές (servers) των παρόχων της υπηρεσίας του υπολογιστικού νέφους
-
Μπορούν εύκολα να ανέβουν ή να κατέβουν κλίμακα (π.χ. αριθμός χρηστών ή αλλαγή χωρητικότητας αποθήκευσης)
-
Μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατόπιν παραγγελίας από τον χρήστη, τουλάχιστον μετά από την αρχική εγκατάσταση (χωρίς ανθρώπινη επαφή με τον πάροχο της υπηρεσίας)
-
Είναι πληρωμένες, είτε ανά χρήστη, με βάση τη χρησιμοποιημένη χωρητικότητα, είτε είναι προπληρωμένες.
Το υπολογιστικό νέφος μπορεί να περιλαμβάνει συνδέσεις μέσω Εικονικών Ιδιωτικών Δικτύων (Virtual Private Networks). Ερωτήσεις σχετικά με το υπολογιστικό νέφος τέθηκαν στις επιχειρήσεις για πρώτη φορά για το έτος 2014.
-
Από τις 20.578 επιχειρήσεις που απάντησαν ότι έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, οι 1.756 απάντησαν ότι αγόρασαν υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους, ποσοστό δηλαδή που ανέρχεται σε 8,54%.
Πίνακας 4: Υπηρεσίες Cloud Computing (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
66,91% |
|
Λογισμικό γραφείου |
30,73% |
Φιλοξενία της βάσης δεδομένων |
36,14% |
Αποθήκευση αρχείων |
49,91% |
Χρηματοοικονομικές ή λογιστικές εφαρμογές |
32,43% |
Εφαρμογές διαχείρισης σχέσεων πελατών |
25,26% |
Υπολογιστική δύναμη |
26,39% |
Βαθμός ικανοποίησης των επιχειρήσεων από τη χρήση του υπολογιστικού νέφους (CLOUD COMPUTING).
Τα πλεονεκτήματα από τη χρήση των υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους συνοψίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
1. Μείωση του κόστους που σχετίζεται με τις τεχνολογίες πληροφόρησης και επικοινωνίας
2. Ευελιξία λόγω δυνατότητας αναπροσαρμογής των υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους
3. Εύκολη και γρήγορη ανάπτυξη λύσεων βάσει των υπηρεσιών του υπολογιστικού νέφους
Για την συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση, οι επιχειρήσεις κλήθηκαν να απαντήσουν σε ποιο βαθμό επωφελήθηκαν από τη χρήση του cloud computing, με την ανάλυση: «υψηλό βαθμό», «κάποιο βαθμό», «περιορισμένο βαθμό», «καθόλου».
Πίνακας 5.1: Μείωση του κόστους που σχετίζεται με τις τεχνολογίες πληροφόρησης και επικοινωνίας (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Σε υψηλό βαθμό |
18,12% |
Σε κάποιο βαθμό |
43,75% |
Σε περιορισμένο βαθμό |
27,75% |
Καθόλου |
10,38% |
Πίνακας 5.2: Ευελιξία λόγω της δυνατότητας αναπροσαρμογής των υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Σε υψηλό βαθμό |
24,81% |
Σε κάποιο βαθμό |
53,68% |
Σε περιορισμένο βαθμό |
12,35% |
Καθόλου |
9,15% |
Πίνακας 5.3: Εύκολη και γρήγορη ανάπτυξη βάσει των υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Σε υψηλό βαθμό |
27,36% |
Σε κάποιο βαθμό |
46,37% |
Σε περιορισμένο βαθμό |
13,65% |
Καθόλου |
12,61% |
ΜΗ ΧΡΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ ΝΕΦΟΥΣ (CLOUD COMPUTING)
-
Από τις 20.578 επιχειρήσεις που απάντησαν ότι έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, οι 18.822 απάντησαν ότι δεν αγόρασαν υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους, ποσοστό δηλαδή που ανέρχεται σε 91,46%. Σε σχετική ερώτηση για τους λόγους που εμπόδισαν την επιχείρηση από το να κάνει χρήση του cloud computing το μεγαλύτερο ποσοστό, 43,1%, ήταν η μη επαρκής γνώση του υπολογιστικού νέφους.
Πίνακας 6: Λόγοι μη χρήσης υπολογιστικού νέφους (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Το ρίσκο παραβίασης ασφάλειας |
26,26% |
Η αβεβαιότητα για την τοποθεσία των δεδομένων |
21,83% |
Η αβεβαιότητα για το μηχανισμό επίλυσης διαφορών |
19,61% |
Το υψηλό κόστος αγοράς των υπηρεσιών |
28,53% |
Η μη επαρκής γνώση |
43,10% |
Γ.1. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Είναι οι πωλήσεις που γίνονται μέσω ιστοσελίδας -ανεξάρτητα από το μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI.
-
Από τις 23.098 επιχειρήσεις που ερευνήθηκαν με συνολικό τζίρο 219.830.219.941 ευρώ, οι 2.132 απάντησαν ότι έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας, ποσοστό 9,23% (2013: 9,12%) και ο τζίρος από αυτές τις παραγγελίες ανήλθε σε 3.504.355.491 ευρώ, ποσοστό 1,59% (2013: 1,21%) του συνολικού τζίρου.
Γ.2. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Είναι οι αγορές που γίνονται μέσω ιστοσελίδας – ανεξάρτητα από το μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI.
-
Από τις 23.098 επιχειρήσεις που ερευνήθηκαν το 2014, οι 3.154 απάντησαν ότι έκαναν αγορές μέσω ιστοσελίδας, ποσοστό 13,66% (2013: 18,14%).
Β. Χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών νέφους (cloud services)
Οι διαδικτυακές υπηρεσίες νέφους παρέχουν την ευχέρεια απομακρυσμένης αποθήκευσης, τοπικής προβολής αρχείων από οπουδήποτε, απομακρυσμένο αυτόματο backup και αυτόματη, άμεση και ασφαλή αποθήκευση δεδομένων και δυνατότητα χρήσης τους από smart κινητό τηλέφωνο, φορητό υπολογιστή, tablet και γενικά συσκευές που συνδέονται στο διαδίκτυο και διαθέτουν περιορισμένο χώρο αποθήκευσης. Ειδικότερα, οι υπηρεσίες νέφους προσφέρουν στους χρήστες διαδικτυακούς αποθηκευτικούς χώρους για να αποθηκεύουν τα αρχεία τους, λογισμικό για να τα επεξεργάζονται και τη δυνατότητα να τα μοιράζονται με άλλους και να έχουν πρόσβαση σε αυτά από οποιαδήποτε συσκευή απλά με τη χρήση ενός password.
-
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, περίπου 2 στους 10 (18,7%) από όσους χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α’ τρίμηνο του 2014 χρησιμοποίησαν διαδικτυακούς αποθηκευτικούς χώρους για να αποθηκεύσουν ή και να μοιραστούν με άλλους έγγραφα, εικόνες, μουσική, videos ή άλλα αρχεία, ενώ το υπόλοιπο 81,3% δε χρησιμοποίησε διαδικτυακούς αποθηκευτικούς χώρους.
-
Αναφορικά με τα χαρακτηριστικά όσων κατά το Α’ τρίμηνο του 2014 χρησιμοποίησαν διαδικτυακές υπηρεσίες νέφους, το 60% αυτών είναι άνδρες και το 40% γυναίκες, ενώ ποσοστό 77,5% είναι ηλικίας 16 – 44 ετών.
-
Πίνακας 6: Πληθυσμός που χρησιμοποιεί υπηρεσίες νέφους κατά ηλικιακή ομάδα (Α΄ Τρίμηνο 2014)
16-24
25-34
35-44
45-54
55-64
65-74
21,9%
33,6%
22,0%
15,0%
6,3%
1,3%
Πίνακας 7: Πληθυσμός που χρησιμοποιεί υπηρεσίες νέφους, κατά ασχολία (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
||||||
Άλλοι μη οικονομικά ενεργοί |
Νοικοκυρές |
Συνταξιούχοι |
Άνεργοι |
Μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές |
Αυτοαπασχολούμενοι |
Μισθωτοί |
1,3% |
3,4% |
3,8% |
14,6% |
15,4% |
16,4% |
45,0% |
Πίνακας 8: Τρόποι διάχυσης εγγράφων, εικόνων και άλλων αρχείων ηλεκτρονικά. Ποσοστό επί του πληθυσμού που χρησιμοποίησε το διαδίκτυο: (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
||||
Ηλεκτρονικά μηνύματα με συνημμένα αρχεία |
Προσωπικές ιστοσελίδες (π.χ. blogs) ή ιστοσελίδες κοινωνικών δικτύων, όπως το Facebook |
Αποθηκευτικοί χώροι στο διαδίκτυο, όπως Dropbox, Windows Skydrive, Google Drive ή υπηρεσίες, όπως Picasa, Flickr |
Άλλα μέσα, εκτός διαδικτύου, όπως USB stick, DVD, Bluetooth |
Δεν μοιράζονται
αρχεία με άλλους |
45,5% |
30,1% |
14,7% |
36,7% |
36,8% |
-
6 στους 10, από όσους κατά το Α’ τρίμηνο του 2014 χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο, μοιράστηκαν με άλλους εικόνες, μουσική, videos ή άλλα αρχεία. Τα αρχεία που αποθηκεύονται και διαχέονται με τη χρήση υπηρεσιών νέφους είναι, κυρίως φωτογραφίες (76,2%), κείμενα, λογιστικά φύλλα και ηλεκτρονικές παρουσιάσεις (59,2%), μουσική (38,2%) και videos (31,9%).
-
Οι υπηρεσίες αποθήκευσης διατίθενται έναντι αντιτίμου, ωστόσο, οι περισσότεροι πάροχοι συνήθως προσφέρουν καταρχήν δωρεάν ορισμένα GBs και ακολούθως γίνεται χρέωση ανάλογα με τα GBs που χρησιμοποιούνται. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μόλις το 8,1% όσων έκαναν χρήση των υπηρεσιών νέφους δήλωσαν ότι έχουν καταβάλει κάποιο αντίτιμο για τις υπηρεσίες αυτές.
Πίνακας 9: Τύπος αρχείων που αποθηκεύονται ή διαχέονται με τη χρήση υπηρεσιών νέφους – Ποσοστό επί του πληθυσμού που έκανε χρήση των υπηρεσιών νέφους (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|||||
Άλλο |
Ηλεκτρονικά βιβλία / περιοδικά |
Videos |
Μουσική |
Κείμενα, λογιστικά φύλλα ή ηλεκτρονικές παρουσιάσεις |
Φωτογραφίες |
12,5% |
22,5% |
31,9% |
38,2% |
59,2% |
76,2 |
-
6 στους 10 επικαλούνται ως βασικό λόγο για τον οποίο χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες νέφους την ευκολία να μοιράζονται αρχεία με άλλους και 5 στους 10 τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα αρχεία τους από διαφορετικές συσκευές και τοποθεσίες αλλά και τη δυνατότητα χρήσης μεγαλύτερης χωρητικότητας αποθηκευτικών χώρων.
Πίνακας 10: Λόγοι χρήσης των υπηρεσιών νέφους. Ποσοστό επί του πληθυσμού που χρησιμοποίησε τις υπηρεσίες νέφους (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Πρόσβαση σε μεγάλες βιβλιοθήκες μουσικής, τηλεοπτικών προγραμμάτων ή ταινιών |
19,9% |
Ασφάλεια και προστασία από ενδεχόμενη απώλεια δεδομένων |
41,0% |
Δυνατότητα χρήσης αποθηκευτικών χώρων μεγαλύτερης χωρητικότητας |
46,2% |
Δυνατότητα χρησιμοποίησης αρχείων από διαφορετικές συσκευές ή τοποθεσίες |
49,8% |
Ευκολία μοιράσματος αρχείων με άλλους |
57,6% |
-
Η πλειοψηφία όσων χρησιμοποίησαν τις διαδικτυακές υπηρεσίες νέφους δεν αντιμετώπισε πρόβλημα κατά τη χρήση τους (65,1%), σε αντίθεση με το 34,9% που αντιμετώπισε κάποιες δυσκολίες.
-
Πρόβλημα που αντιμετώπισε το 19,6% όσων χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες νέφους είναι η αργή ταχύτητα πρόσβασης.
-
2 στους 10, από όσους δεν χρησιμοποίησαν διαδικτυακές υπηρεσίες αποθήκευσης και υπηρεσίες για να μοιράζονται με άλλους αρχεία, γνώριζαν την ύπαρξη των εν λόγω υπηρεσιών.
Πίνακας 11: Προβλήματα κατά τη χρήση υπηρεσιών νέφους. Ποσοστό επί του πληθυσμού που χρησιμοποίησε τις υπηρεσίες νέφους: (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Αργή ταχύτητα πρόσβασης ή χρήσης |
19,6% |
Ασυμβατότητα ανάμεσα στις διαφορετικές συσκευές ή στους τύπους των αρχείων |
7,4% |
Τεχνικά προβλήματα στον server (π.χ. η
υπηρεσία δεν ήταν διαθέσιμη) |
12,1% |
Προβλήματα ασφάλειας ή παραβίασης δεδομένων (π.χ. αποκάλυψη δεδομένων σε τρίτους) |
1,4% |
Μη εξουσιοδοτημένη χρήση προσωπικών πληροφοριών από τον πάροχο της υπηρεσίας |
1,2% |
Οι όροι και οι προϋποθέσεις του παρόχου της υπηρεσίας ήταν ασαφείς ή δυσνόητες |
3,6% |
Δυσκολία μεταφοράς των αρχείων από έναν πάροχο υπηρεσίας σε άλλον |
5,1% |
Άλλο πρόβλημα |
4,3% |
Πίνακας 12: Λόγοι για τους οποίους δε χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες νέφους όσοι γνώριζαν την ύπαρξή τους. (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Με απασχολούν θέματα αναφορικά με την αξιοπιστία των παρόχων της υπηρεσίας |
5,6% |
Με απασχολούν θέματα ασφαλείας των δεδομένων μου ή των προσωπικών μου δεδομένων |
17,5% |
Δε γνωρίζω πώς να χρησιμοποιήσω τους διαδικτυακούς αποθηκευτικούς χώρους |
19,3% |
Αποθηκεύω σπάνια ή ποτέ αρχεία, τα αποθηκεύω σε δικές μου συσκευές ή σε λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου |
45,3% |
Μοιράζομαι τα αρχεία μου με άλλους τρόπους (στο email, στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, στο USB) ή δε μοιράζομαι αρχεία μου on line με άλλους |
49,3% |
-
Από την έρευνα προκύπτει ότι περίπου 1 στους 2, από όσους, χρησιμοποιώντας υπηρεσίες νέφους, αποθήκευσαν ή μοιράστηκαν με άλλους φωτογραφίες, έχει χρησιμοποιήσει λογισμικό που λειτουργεί μέσω διαδικτύου για να τις επεξεργαστεί, όπως τα Picasa και JWPlayer.
-
Η ίδια αναλογία, 1 στους 2, καταγράφεται και για όσους, χρησιμοποιώντας υπηρεσίες νέφους, αποθήκευσαν ή μοιράστηκαν με άλλους κείμενα, λογιστικά φύλλα ή ηλεκτρονικές παρουσιάσεις και χρησιμοποίησαν λογισμικό που λειτουργεί μέσω διαδικτύου για να τα επεξεργαστούν, όπως τα Google Docs και Office 365, καθώς και για όσους αποθήκευσαν ή μοιράστηκαν με άλλους μουσική ή videos/ταινίες και χρησιμοποίησαν διαδικτυακούς χώρους, όπως οι Amazon Cloud Player, iTunes in the Cloud, Google Play Music κλπ.
Πηγή: Ετήσια Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2014-2015