Η αγορά Ηλεκτρονικού Εμπορίου εμφάνισε σημάδια βελτίωσης το 2014, αφού οι Έλληνες online καταναλωτές, αύξησαν περίπου κατά 10% τον αριθμό των κατηγοριών που αγόρασαν online το 2014. Η ανάπτυξη είναι εμφανής και από τον αριθμό των online αγορών, αφού από μια αγορά ανά μήνα στη διάρκεια του 2013, η εν λόγω αναλογία αυξήθηκε σε τρεις αγορές ανά δίμηνο το 2014. Οι προβλέψεις για το 2015 είναι θετικές, από τη στιγμή που εκτιμάται πως 6 στους 10 online καταναλωτές θα αυξήσουν την αξία των online αγορών τους και μόνο 1 στους 10 θα προβούν σε μείωσή τους.
1α. Τα προϊόντα/ υπηρεσίες που έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών (online αγορές) είναι:
-
Οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (81%)
-
Η διαμονή σε καταλύματα (69%)
- Τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (69%)
- Ο εξοπλισμός για Η/Υ (68%)
- Τα είδη ένδυσης/ υπόδησης (59%)
- Οι ηλεκτρονικές συσκευές / κινητά (48%)
1β. Οι κατηγορίες με την μεγαλύτερη αύξηση το 2014 (+10% όσον αφορά τα ποσοστά των online αγοραστών) είναι:
-
Ταξιδιωτικές υπηρεσίες
-
Εισιτήρια για εκδηλώσεις
-
Ασφάλειες
-
Παρα – φαρμακευτικά
-
Είδη λιανεμπορίου / Super Markets
Η επιλογή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος από τους καταναλωτές, επηρεάζεται από μία σειρά παραγόντων/κριτηρίων, κυριότερα εκ των οποίων είναι:
-
Η ασφάλεια πληρωμών μέσω γνωστού φορέα (44%)
-
Η άμεση εξυπηρέτηση, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά την πραγματοποίηση της αγοράς (37%)
-
Η ταχύτητα και η ευκολία στην εύρεση και πλοήγηση των ζητούμενων προϊόντων και υπηρεσιών (33%)
-
Η σαφής και ξεκάθαρη περιγραφή των όρων χρήσης, π.χ. επιστροφή προϊόντων (33%)
-
Οι χαμηλές τιμές και προσφορές (32%)
Οι κυριότεροι προβληματισμοί των on–line αγοραστών, συνοψίζονται ως εξής:
-
Τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσοστό ως προς τη συνολική αξία του προϊόντος (24% ή 1 στους 4 καταναλωτές)
-
Το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν προστατεύει τον καταναλωτή σε περίπτωση που προκύψει κάποιο πρόβλημα με τη μεταφορά των προϊόντων (20% ή 1 στους 5 καταναλωτές)
-
Καθυστέρηση στην αποστολή εμπορευμάτων ή μη τήρηση των υπεσχημένων χρονικών διοριών (20% ή 1 στους 5 καταναλωτές)
-
Παραγγελία μικρής αξίας προϊόντων, υπό το φόβο ανάκυψης προβλημάτων κατά τη διάρκεια αποστολής τους (19% ή 1 στους 5 καταναλωτές)
-
Εγείρονται ζητήματα ασφάλειας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων του καταναλωτικού κοινού (16% ή 1 στους 6 καταναλωτές)
Οι επενδύσεις των επιχειρήσεων για το digital marketing δικαιολογούνται και από τις παρακάτω καταναλωτικές τάσεις των online αγοραστών:
-
το 1/3 των online καταναλωτών ακολουθούν κάποια μάρκα προϊόντος στα social media
-
1 στους 5 αξιολογούν/ προτείνουν στους φίλους τους κάποιο προϊόν μέσω των social media
-
1 στους 4 είναι πιθανόν να αγοράσουν ένα προϊόν που ακολουθούν στα social media.
Α. Χρήσεις τεχνολογιών πληροφόρησης στις Επιχειρήσεις
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας για το έτος 2014, σε σύνολο 23.098 επιχειρήσεων, οι 20.756 επιχειρήσεις χρησιμοποίησαν Η/Υ, ποσοστό 89,86%. Στους Η/Υ συμπεριλαμβάνονται οι προσωπικοί και φορητοί υπολογιστές, συσκευές μικρού μεγέθους (PDA) και έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones). Από τις 20.756 επιχειρήσεις που χρησιμοποίησαν Η/Υ, οι 20.578 επιχειρήσεις είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ποσοστό 89,09% σε σχέση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Επίσης, από αυτές, οι 14.287 είχαν δικό τους διαδικτυακό τόπο (website), ποσοστό 61,85% σε σχέση με το σύνολο των επιχειρήσεων.
Πίνακας 1: Χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης στις επιχειρήσεις |
||
2013 |
2014 |
|
Χρήση Η/Υ |
90,39% |
89,86% |
Πρόσβαση & χρήση Διαδικτύου |
87,30% |
89,09% |
Χρήση διαδικτυακού τόπου (website) |
60,59% |
61,85% |
-
Από τις 20.578 επιχειρήσεις που είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο, το έτος 2014, οι 20.022 (97,3%) χρησιμοποίησαν σύνδεση DSL ή άλλο τύπο σταθερής ευρωζωνικής σύνδεσης με το διαδίκτυο (π.χ ADSL, SDSL, VDSL, FTTH –τεχνολογία οπτικών ινών, καλωδιακή τεχνολογία, Wi- Fi κλπ.).
Πίνακας 2: Ταχύτητα download (Α΄ Τρίμηνο 2014) |
|
Κάτω από 2 Mbit/sec |
6,75% |
Τουλάχιστον 2 Mbit/sec, αλλά κάτω από 10 Mbit/sec |
34,89% |
Τουλάχιστον 10 Mbit/sec, αλλά κάτω από 30 Mbit/sec |
47,37% |
Τουλάχιστον 30 Mbit/sec, αλλά κάτω από 100 Mbit/sec |
8,34% |
Τουλάχιστον 100 Mbit/sec, |
2,64% |
Πίνακας 3: Χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης στις επιχειρήσεις |
||
2013 |
2014 |
|
Απασχολούμενοι που κάνουν χρήση Η/Υ |
43,70% |
45,17% |
Απασχολούμενοι που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο |
36,82% |
37,14% |
Πηγή: Ετήσια Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2014-2015